6 september 2012 | De Zwitserse horloge-industrie heeft de eerste helft van 2012 wederom een sterke groei gerealiseerd. De uitstekende resultaten over 2011 zijn met gemak overtroffen en de sector lijkt tot op heden ook geen tekenen van zwakte te vertonen.

[image type=”frame-css3″ align=”right” width=”224″ heigth=”300″ caption=”© Franck Muller – Montage van een uurwerk”][/image] De totale exportwaarde van de Zwitserse horloge fabrikanten over de eerste 6 maanden van 2012 bedroeg 10,1 miljard Zwitserse frank (CHF). Dat betekent dat nog voor het verstrijken van de eerste helft van het jaar de tien miljard CHF is overstegen en dat is een primeur. Dit resultaat betekent een stijging van 16,4% ten opzichte van 2011.

Ondanks een wereldwijd moeilijk economisch klimaat heeft de horlogesector nog steeds de wind in de zeilen. De Europese financiële situatie en de groeivertraging in China lijken vooralsnog geen effect te hebben op de export van Zwitserse horloges, waar de export wordt gestimuleerd door een groeiende vraag naar met name horloges uit het luxe segment. Als gevolg van deze ontwikkeling is de definitieve doelstelling voor 2012 reeds voorbijgestreefd, op een niveau dat slechts half zo hoog was geprognosticeerd als dat van 2011.

Horloges nemen het leeuwendeel van de totale horloge- en klokkenexport voor hun rekening met een totale waarde van 9,5 miljard CHF, 16,9% hoger dan in de periode januari-juni 2011. Het aantal geëxporteerde horloges bleef met 14.1 miljoen eenheden (een stijging van 1,4%) dicht bij het niveau van 2011.

Opvallend is dat horloges vervaardigt uit edele metalen het sterkst toenam. Met name goud is sterk vertegenwoordigd, waardoor het in termen van exportwaarde bijna op lijn komt met stalen horloges (in volume is het aantal stuks uiteraard niet vergelijkbaar).

Produkten
De exportgroei werd gedreven door het segment luxe horloges waarvan de kosten meer bedragen dan 3.000 CHF (export prijs). In deze deze categorie werd een exportwaarde stijging gerealiseerd van 25,4% ten opzichte van 2011. Uurwerken met een exportwaarde van minder dan 200 CHF boekten een daling van het volume (-1,9%) maar dit werd gecompenseerd door een stijging in de categorie met een waarde tussen 200 en 500 CHF (+11,0%). Horloges met een exportwaarde tussen 500 en 3.000 CHF boekten een meer bescheiden stijging (+3,4% in waarde en +4,7% in volume). De export van overige produkten uit de Zwitserse horloge-industrie (klokken, wekkers, etc.) bedroeg 615,8 miljoen CHF, een stijging van +9,4% ten opzichte van 2011.

Afzetmarkten

#LandTotale exportwaarde in CHF%-mutatie t.o.v. 1e helft 2011
1.Hong Kong2.175,4+ 25,7%
2.Verenigde Staten1.073,7+ 10,3%
3.China 833,8+ 16,2%
4.Frankrijk 614,8- 1,7%
5.Singapore 539,3+ 6,7%
6.Duitsland 536,1+ 35,7%
7.Italië 535,7+ 8,6%
8.Japan 504,4+ 31,3%
9.Verenigde Arabische Emiraten 404,1+ 13,0%
10.Verenigd Koninkrijk 336,9+ 16,9%
11.Taiwan 226,9+ 34,2%
12.Zuid Korea 225,0+ 29,8%
13.Spanje 167,9- 0,2%
14.Saoedi-Arabië 160,4+ 18,2
15.Thailand 134,9+ 4,7

Bovenstaande cijfers maken duidelijk dat op de meest belangrijke afzetmarkten een substantiële groei is gerealiseerd hoewel niet alle regio’s van de wereld eenzelfde ontwikkeling toonden. Dankzij een opleving van de markt heeft Hong Kong wederom zijn leidende positie behouden en bleef marktaandeel winnen. De Verenigde Staten hebben inmiddels hun groei voor meer dan een jaar gestabiliseerd op een hoog niveau. China zag de groei afnemen in de afgelopen maanden en houdt daarmee gelijke tred met het wereldwijde gemiddelde. Ondanks de financiële misère verbeterden ook de resultaten in Europa sterk, met name dankzij een sterke afname in Duitsland.

Bron: Federation of the Swiss Watch Industry FH (www.fhs.ch)


[image type=”frame-css3″ width=”520″ heigth=”235″ caption=”© Longines – Column-Wheel Single Push-Piece Chronograph”][/image]

Pin It on Pinterest

Share This