20-4-2012 | Dichter en piloot Antoine de Saint-Exupéry was tijdens zijn leven al een legende. Veel mensen zijn gefascineerd door zijn boeken die in meer dan 50 talen zijn vertaald. Het jaar 2012 is niet voor niets hét jaar van de IWC Pilot’s Watch Collection en daarom draagt IWC Schaffhausen een chronograaf op aan deze gepassioneerde piloot. Deze chronograaf combineert historische pioniers uit de luchtvaart met de hedendaagse moderne horlogetechnologie.

Bijna 100 jaar geleden stond een jonge knul op het vliegveld van Amberieu-en-Bugey in het zuidoosten van Frankrijk met verwondering te kijken naar een opstijgend en landend vliegtuig. Uiteindelijk vergaarde de jongen al zijn moed bijeen en vroeg piloot Gabriel Salvez om hem mee te nemen voor een vlucht in de cockpit van een Berthaud-Wroblewski.Hij draaide de ietwat sceptische piloot een loer door met een strak snuitwerk te bezweren dat zijn moeder daar écht geen bezwaar tegen zou hebben. Gabriel Salvez geloofde hem op zijn woord en zo gebeurde het dat de 12-jarige Antoine de Saint-Exupéry op een zonnige dag in juli 1912 zijn eerste vlucht(je) meemaakte: een ervaring die zijn stempel zou drukken op de toekomstige wereldberoemde dichter en piloot voor de rest van zijn leven.

Ter ere van de 100-ste verjaardag van Antoine de Saint-Exupéry’s eerste memorabele vlucht brengt IWC inmiddels de 6e limited edition ter herinnering aan “Saint-Ex”: de Pilot’s Watch Chronograph Edition Antoine de Saint Exupéry. De limited edition is uitgevoerd in 18 karaat rood goud en wordt uitgebracht in een beperkte oplage van 500 horloges. De fijnproevers onder u zullen de tabak-gekleurde wijzerplaat en kalfsleren band met crèmekleurige doorgestikte naden onmiddellijk identificeren als een typische “Saint Ex” chronograaf.

Het saffiergas is aan beide kanten voorzien van een antireflecterende coating en is beschermd tegen het wegvallen van luchtdruk in de cockpit. De automatische flyback chronograaf is voorzien van IWC manufactuur kaliber 89.361 en heeft een tikgetal van 28.800 (4 Hz). Het horloge heeft een gangreserve van 68 uur.

De kast heeft een diameter van 43 mm en een hoogte van 15,5 mm. De kastbodem is voorzien van een gravure van het laatste vliegtuig dat “Saint-Ex” ooit vloog. Op 31 juli 1944 vertrok Antoine de Saint-Exupéry in een P-38 Lightning voor een verkenningsmissie boven bezet Frankrijk en keerde nooit meer terug. In 2003 werd het wrak van zijn P-38 Lightning geborgen uit de Middellandse Zee in de buurt van Marseille. De Lockheed P-38 Lightning was een van de beste Amerikaanse jachtvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog.

Zie voor meer informatie www.iwc.com.

Pin It on Pinterest

Share This