Het merk EBEL zag op 15 juli 1911 het levenslicht toen Eugène Blum en Alice Lévy in La Chaux-de-Fonds Fabrique EBEL & Cie, een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid oprichtten. Een jaar later kwamen de eerste polshorloges in de handel, verkocht onder de nieuwe naam EBEL, een samentrekking van de beginletters van “Eugène Blum et Lévy”.

“The Architect of Time”
Het samensmelten van de talenten van Eugène Blum en Alice Lévy vormde het fundament van EBEL.[image type=”frame1″ align=”left”][/image] Eugène was de man van de techniek en richt zijn focus op de technische aspecten van de ontwikkeling van het merk zoals precisie, kwaliteit en expertise en Alice was uiterst creatief en richt haar focus op de esthetische aspecten van de horloges zoals elegantie en sensualiteit van het ontwerp.
EBEL staat dan ook bekend als een horlogemerk dat bekend staat om zijn klassieke en herkenbare horloges, die worden gekenmerkt door een alchemie tussen elegantie en expertise en design en technische precisie. Architectuur geldt daarbij als een grote bron van inspiratie.

Innovaties
De chemie tussen Alice en Eugène leidt tot een ongekende dynamiek en dito mogelijkheden om verfijnde en betrouwbare uurwerken te maken, die dan ook niet onopgemerkt bleven. In 1929 treedt Charles Blum, de zoon van Eugène en Alice, toe tot de onderneming om de concurrentiekracht van het merk te vergroten. Daarnaast zette hij een productiefaciliteit op om uurwerken te maken die aan andere grote internationale merken kunnen worden doorverkocht. Dat EBEL geen enkel compromis wenste te sluiten op het gebied van kwaliteit bleek de sleutel tot succes in deze veeleisende branche. Dit wordt onder meer geïllustreerd doordat EBEL in 1935 het eerste Zwitserse horlogemerk was dat the Western Electric System in gebruik nam. Deze vinding betrof een voorloper van de Vibrograaf en was het eerste apparaat dat in staat was om precisie instrumenten (zoals horloges) nauwkeurig te meten en te testen. [image type=”frame1″ align=”right”]Vobrographe[/image] Vanwege de drive tot perfectie was EBEL dan ook groot voorstander van het instellen van het “Contrôle Technique des Montres” (CTM). Het CTM werd opgericht in 1957 en voorzag in stringente criteria die de precisie van Zwitserse uurwerken over de gehele wereld moest garanderen. Het CTM leverde ook een significante bijdrage aan het verhogen van de kwaliteit van de kwaliteitscriteria van het Contrôle Officiel Suisse de Chronomètres (COSC).

Internationaal succes
Op verzoek van zijn vader Charles breekt Pierre-Alain Blum, de kleinzoon van Eugène en Alice, in 1972 zijn carrière in de Verenigde Staten af om de leiding van Ebel over te nemen. Door zijn sterke persoonlijkheid, pioniersgeest en visie in combinatie met de marketingervaring die Pierre-Alain in Lucian Picards horlogewinkel in New York had opgedaan, ontwikkelde het merk Ebel zich spectaculair en werd ook internationaal succesvol. Pierre-Alain creëert door een gemotiveerde en innovatieve marketingbenadering het “nieuwe” Ebel-imago: een horloge voor de moderne consument, die duurzaamheid en technisch hoge prestaties verwacht zonder esthetische verfijningen of opvallende luxe op te geven. In 1977 zet hij het Sport Classic model in de markt. Zijn vermaarde “vague” polsband en de volledig geïntegreerde kast zetten een ontwerp neer waarmee Ebel tot op de dag van vandaag wordt geassocieerd. In 1985 lanceerde EBEL de Beluga-collectie, een horloge dat zich richt op het luxe segment van de markt en waarvan elk exemplaar is gemaakt van 18 karaats goud.

Vernieuwend communicatieconcept
Omdat Pierre-Alain er van overtuigd was dat sport een substantiële impuls op de merkbekendheid en het imago van EBEL kan hebben, koos hij er in 1978 voor om als eerste luxe horlogemerk een voor de haute horlogerie nieuw terrein te betreden: sportsponsoring. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw was EBEL in de wereld van Formule 1, golf en tennis dan ook niet meer weg te denken. Daarmee bouwt EBEL ook een stevige reputatie op. Sportkampioenen als Stefan Edberg, Yannick Noah en Colin Montgomerie verbinden graag hun naam aan het merk. Ook beroemdheden uit de entertainmentwereld zoals Madonna, Dennis Hopper en John Malkovitch treden op als ambassadeur van Ebel.

MGI Luxury Group
Begin jaren negentig raakt het horloge merk in de problemen en wordt in 1994 door Pierre-Alain Blum verkocht aan een investeringsmaatschappij. In 1999 komt EBEL in handen van de LVMH groep, maar ook de LVMH groep slaagde er niet in EBEL te revitaliseren. Eind 2003 wordt EBEL overgenomen door het Amerikaanse Movado, dat er alles aan doet om EBEL te herpositioneren als een luxe horlogemerk. Daarmee wordt het horlogemerk in ere hersteld.

100ste verjaardag
In 2011 vierde EBEL zijn 100 jarig bestaan. En onder de vleugels van de MGI Luxury Group kan EBEL de toekomst met vertrouwen tegemoet zien, want de essentiële merkwaarden zijn onveranderd gebleven: precisie, kwaliteit en traditioneel horlogevakmanschap gecombineerd met klassieke elegantie, sensualiteit en verfijndheid. Kortom, dezelfde kernwaarden die Eugène Blum en Alice Lévy uitdroegen. EBEL doet er dan ook alles aan optimaal gebruik te maken van zijn reputatie en knowhow. De opvallende ontwerpen die aan de basis lagen van het succes worden steeds bijgewerkt (zoals de Beluga en 1911 Chronograaf) volgens de nieuwste trends en daarnaast worden er voortdurend innoverende modellen aan de collectie toegevoegd. EBEL ontwikkelt inmiddels ook weer nieuwe eigen mechanische uurwerken. Zo zijn de afgelopen vijf jaar vier eigen mechanische uurwerken ontwikkeld, waarmee de mechanische knowhow van vroeger wordt voortgezet.

EBEL en “Koning” voetbal
[image type=”frame1″ align=”left” width=”109″ height=”125″][/image] Uiteraard is EBEL blij met ambassadeurs als topmodel Gisele Bündchen en topvoetballer Thierry Henry. Maar de kers op de taart zijn de strategische partnerships met Europese topclubs. Naast AFC Ajax behoren ook vijf andere Europese topverenigingen tot de “EBEL-familie”: Arsenal FC, FC Bayern München, Olympique Lyonnais, Rangers FC en Real Madrid CF. EBEL beperkt de partnerselectie tot één topclub per land.

Huidige collectie EBEL
De huidige collectie van EBEL bestaat uit vier lijnen: Beluga, Brasilia, Ebel Classic en 1911.

EBEL
113, rue de la Paix
CH-2300 La Chaux-de-Fonds
Telefoon: +41 (0)32 912 32 64
www.ebel.com

Pin It on Pinterest

Share This